Nye elbåter og elektriske fremdriftssystemer
Det finnes en rekke spennende elbåter og elektriske fremdriftssystemer, både i Norge og i resten av verden.
For eksempel finske Q Yacht, svenske Candela, X Shore og Strana, danske Rand og norske Green Waves, Freepower, og Hyrex.
Evoy og SeaDrive utvikler elektriske fremdriftssystemer som kan monteres i de fleste båter.
Det skjer også ting i det store utland, som for eksempel franske Hynova, amerikanske Arc boats, kroatiske Greenline, og elektriske utenbordsmotorer fra Torqueedo, Vision marine, og Mercury.
Ladeaktørene, som Plug og Supercharge er også på ballen.
Under Lydløsfestivalen finner vi også nye aktører som Strømsø boats, ebåt.no, Inpeq, Vetus E-line og Eldrift.
Men selv om teknologien finnes, og det stadig kommer nye modeller og produsenter, så er det få elbåter på sjøen i dag.
Elbåtmarkedet er i en tidligfase
Så hva skal til for å få fart på markedet for nullutslippsbåter?
Vi kan selvfølgelig peke på lokale, regionale & statlige myndigheter:
- Hvorfor er det for eksempel ikke momsfritak på elektriske fremdriftsystemer?
- Hvorfor støtter ikke Enova kjøp av elektriske motorer - både i nye båter, og gamle båter som bytter til elmotor?
- Hvorfor finnes det ikke bedre støtteordninger for utbygging av infrastruktur for lading av elbåter?
- Hvor er de kraftfulle insitamentene som hjelper båtindustrien til å satse på det grønne skiftet?
Myndighetene har mye annet å prioritere, og båtlivet, som for mange av oss først og fremst er “nice to have” - og ikke “need to have” - står ikke øverst på myndighetenes prioriteringsliste. Ennå.
Vi trenger first movers
Det kan vi ikke vente på. Derfor trenger vi «First movers». Noen som ikke venter, men som bare hopper i det. Mange av dem er på Lydløsfestivalen.
First movers finnes også i det offentlige, som her i Arendal. Arendal havn har kjøpt inn landets første flytende hurtig-ladestasjon for elbåter, lenge før etterspørselen, og Arendal Kommune som har kjøpt inn to elbåter som folk kan leie noen timer, og bli kjent med hvordan elbåt funker.
Og så finnes det aktører med nye forretningsmodeller, som elbåtpoolen Kruser, der folk kan abonnere på elbåt, bruke båt når man vil, og slippe alt styret med det å eie egen båt.
Og så har du Canal boats Telemark, som har investert i seks elektriske luksuscruisere fra Greenline som de leier ut hele året.
Det som virkelig kan sette fart på elbåtmarkedet, er enda flere kunder. Tidligkundene. First movers.
Bedrifter som raskt kan tjene inn den ekstra kostnaden som teknologiskiftet koster. Bedrifter innen turisme, oppdrettsnæringen, fiskere, havnevesen og passasjertrafikk. Og andre bedrifter, som vil vise vei mot nullutslipp på sjøen - som sjøforsikringsselskapet Gard her i Arendal, som har skaffet sin første elbåt som de ansatte kan få bruke på fritiden.
Nabolagseffekten får snøballen til å rulle
Men ikke minst trenger vi de private tidligkundene. De som kjøper den første elbåten i båthavna, de som tar med venner og familie på tur i elbåten. De som skaper nabolagseffekten.
For når kundene etterspør nullutslippsløsninger, da får båtbransjen verdens beste grunn til å tilby markedet nettopp det.
Vi gleder oss til årene som kommer.