Jeg fikk gleden av å reise bort fra en begynnende vinter og mørke høstkvelder til 23 grader i Antibes og Monaco for å få en innføring i hvordan elbåt og ladeinfrastrukturen fungerte her ved Middelhavets bredder. Jeg har som ansvarlig for Aqua Super Power i Norge, en mulighet til å oppsøke våre kontorer rundt omkring, noe som jeg ser på som både nyttig og viktig for utviklingen her hjemme.
Vi tenderer ofte til å tenke at vi er så veldig gode til det grønne skiftet her oppe i nord, men sannheten er kanskje ikke alltid slik vi blir fortalt. Før jeg begynner på alt som har med båt å gjøre, så må jeg berømme togsystemet i Frankrike – det fungerer. Ikke er det veldig dyrt heller – jeg har alltid leiet bil, men hadde funnet ut at jeg skulle teste tog, og med unntak av noe knot med å finne frem i Monte Carlos gater så fungerer tog bedre enn bil. Kan anbefales.
Gjennom Aqua, har jeg blitt godt kjent med Vita, som produserer tre ulike elbåter - en daycruiser med klare linjer til både Riva og ChrisCraft, men i en mer modernistisk innpakning, uten at det klassiske har gått tapt. Her har du en båt som cruiser i 22 og topphastighet på 35 knop – den er utstyrt med det Vita kaller V4, som er en motor som yter ca 600 HK. Jeg fikk se, men ikke ta bilder i motorrommet…men her snakker vi en pris som neppe ikke er veldig aktuelt utenfor Monaco, St.Tropez osv.
De har også produsert to ulike RIB, som egner seg til både fritid og jobb – jeg fikk gleden av å kjøre SeaDog i relativt røff sjø, og den er ikke den beste Rib jeg har kjørt, men med tanke på bredde og skrogkontruksjon så klarte den jobben. Dette er en båt som er tiltenkt brukt i det profesjonelle markedet, og retter seg mot marinaer, seilklubber osv – og til slikt bruk så fungerer den helt supert, og som i dag benyttes av bla Yacht Club de Monaco.
Ser mer av båten her
De har også en Vita Seal, som er en litt større RIB og som henvender seg litt mer mot fritidsmarkedet, den kan leveres i forskjellige konfigurasjoner, noe som gjør at den henvender seg til et større marked enn SeaDog. Nå er jo som kjent ikke elbåter alltid så veldig billig, og dette gjelder også Vita - så hvordan kan det ha seg at de har solgt båter til klubber som YCM? Bør nevne at YCM har avtale med Aqua, og har fått på plass tre superladere og to mindre ladere.
Frankrike har kommet med to ulike programmer som gjør at du kan få dekket deler av merkostnaden ved å velge elektrisk fremfor fossil. Programmene er lagt opp til at bedrifter kan få skattefradrag (helt opp til 125% av merkostnaden) eller få dekket 40 –60% av merkostnaden (avhengig av bedriftens størrelse) gjennom søknad til det offentlige. Vil også nevne at Spania har på trappene et liknede system hvor man kan få dekket opptil 70% av merkostnaden. Nå gjelder dette kun for bedrifter (og kanskje organisasjoner ?), men det viser at disse landene er inne på noe som Norge med hell kunne adoptert.
Jeg har all dokumentasjon på dette, så hvis noen interessert i“brushe” seg opp Fransk og Spansk så er det bare å si fra.
Oppsummert så kom jeg tilbake med en følelse av at dette markedet bare kommer til å vokse, og med en visshet om at litt treige og konservative norske kunder vil adoptere fremtidens båtbruk slik innovatørene i franske, italienske og spanske marinaer nå gjør.
Jeg opplever at interessen for elektriske båter er større utenfor Norge, selv om det begynner å komme seg her også - men tror det bør jobbes med insentiver og tilgjengelighet. Jeg lover å fortsatt gjøre mitt for at bådebåter og ladeinfrastruktur kommer på plass
Med reisehilsen fra Niels Astrup