Green Waves ble stiftet i 2017 av familien Salomonsen med en visjon om å elektrifisere båtmarkedet med miljøriktige løsninger. Selskapet ledes i dag av Ida Salomonsen.
First Wave X
Gjennom selskapets første leveår har de elektrifisert mange eksisterende båter, produsert to egne helelektriske båter og utviklet en egen drivlinje-serie, First Wave X. Sistnevnte er et høykvalitetssystem laget for profesjonelt bruk i både fersk- og saltvann. Det er utviklet i Norge for krevende forhold, og er enkelt å installere i nye båter, samt i eksisterende båter.
Den nyutviklede drivlinjen First Wave X ble nylig presentert for et europeisk publikum under verdens største messe for båtutstyr, MetsTrade i Amsterdam.
First Wave X er “plug-and-play” - både enkelt og trygt å installere, Alle mindre elektriske komponenter er plassert i én enhet, Power Hub. Dette gjør installasjon så enkel som mulig, samtidig som sensitive deler av systemet beskyttes.
Med support og overvåkning i nåtid vil du alltid ha full kontroll på systemet og posisjonen på båt(ene). Systemet kan også leveres med “geofencing”. Dette gir deg blant annet et anti-tyveri system som vil varsle deg hvis båten har blitt flyttet på.
First Wave X kan leveres med en tilhørende app på din telefon som lar deg overvåke og styre systemet(ene) fra hvor som helst i verden. Du kan dele tilgang til båten(e) og styre lading. Du mottar også valgte push-varsler om din drivlinje.
Stort potensial i Europa
Ida og hennes kolleger har store ambisjoner. De ønsker å ha en ledende posisjon i elektrifiseringen av båtbransjen i Norge, men det vil også ha en betydelig eksport av bærekraftig teknologi for det europeisk båtmarkedet.
Nylig kom det tall som viser at det kan være et godt marked for dette i Europa de neste fem årene: Markedsprognose Europa.
Ida Salomonsen er opptatt av rammebetingelser for grønn teknologi. Hun har en fin mulighet til å gi direkte innspill til virkemiddelapparat og regjeringen gjennom sin rolle i Gründerpanelet, sammen med blant andre administrerende direktører Innovasjon Norge, Håkon Haugli, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Ida Salomonsen er opptatt av å gjøre elektriske alternativer tilgjengelig for folk med vanlige inntekter:
Vi trenger løsninger for alle, ikke bare for de som har råd til det. Når vi gjør dette, gjør vi det å velge elektrisk til et realistisk valg for den gjennomsnittlige båtbrukeren, forklarer Salomonsen.
Elbåtmarkedet ventes å akselerere
Det globale markedet for elektriske båter forventes å vokse betydelig de kommende årene og nå USD 16,6 milliarder innen 2031. Dette lover godt for Green Waves, som har som mål å være en ledende leverandør av elektriske fremdriftssystemer for mindre kommersielle og fritidsfartøy