Bygger på Teslas playbook
Det er bare snaut halvannet år siden Arc Boats ble dannet. Den tidligere stjerneingeniøren i Space X, Ryan Cook, hadde lenge ruget på en idé om å lansere elbåter som møtte publikums behov for rekkevidde, fart, kjøreegenskaper og vannsport. Sammen med en tidligere kollega fra Boeing, startet han selskapet i januar 2021, og fikk raskt med seg venturekapital fra Hollywood-baserte Andressen Horowitz, og Lowercarbon Capital.
Ikke lenge etter fikk Arc Boats mye PR etter at stjernene Will Smith og Sean “Diddy” Combs investerte i selskapet.
Arc One er en “Tesla Roadster” på sjøen
Arc One er en 500 HK - 370 kW elektrisk båt som er bygget for elektrisk fremdrift fra A-Å. Det 24 fot lange skroget er bygget i fornybar aluminium. Gjennom design-prosessen er det hentet inspirasjon fra romfartsteknologi. Toppfarten er på rundt 40 knop. Batteribanken ble større enn opprinnelig planlagt, og total batterikapasitet er nå 220 kWh. Dette er om lag 3 ganger batterikapasiteten til en Tesla Model Y. Software i båten er på linje med en moderne bil. Ut i fra videoer som er lagt ut til nå, ser det ut som om båten går noe "tungt" i vannet, med mye bølger. Ta gjerne en titt selv på hjemmesiden deres.
Prisen er i skrivende stund egnet til å skremme vettet av de fleste aspirerende daycruiser-eiere. I dag ligger den første utgaven på 300.000 USD, som med dagens dollarkurs tilsvarer nesten 3 millioner NOK.
Selskapet oppgir at de planlegger å lansere flere modeller etterhvert som de har fått fotfeste i et tidligmarkedet. Igjen, samme logikken som Tesla.
En ny type markedsføring - show don’t tell
Markedsføringen av båten og teknologien, er ikke beskjeden. Budskapet om behovet for et grønt skifte, og nødvendigheten av å ta tak i utslipp, ligger i bunn. Men det er budskapet om en bedre brukeropplevelse som dominerer kommunikasjonen overfor kunder.
Her er et eksempel på storytelling fra grunnleggerne, hentet fra deres aller første nyhetsbrev i august 2021:
“We're a venture-backed startup manufacturing and selling high-performance electric boats. We’re starting with watersport boats, but have an eye toward electrifying the watercraft industry.
Why? Because electric boats are superior to gas boats in almost every way. Not only are they significantly easier to maintain and much cheaper to operate, but they are also quieter, quicker, and — most of all — cleaner, with no fumes or pollutants.
However, in order to compete on range and price with gas boats, electric boats need to combine a massive battery with a lightweight, low-cost hull. That's where we come in.”
Sjekk gjerne podcast med gründer Mitch Lee på plugboats.com eller se video fra lansering på arcboats.com.